epostakönyv nem szerződéses ügyfeleknek - gyakran ismételt kérdések
1. Ki használhatja az ePostakönyv alkalmazást?
Az ePostakönyvet a postahelyen készpénzzel/bankkártyával fizető magánszemélyek és kisvállalkozások is igénybe vehetik díjmentesen, előzetes ÉnPostám regisztrációt követően.
2. Az ÉnPostám felületen belül hol érhetem el az ePostakönyv alkalmazást?
Az ePostakönyv alkalmazás eléréséhez az Irányítópulton a Levél és csomag – minden, ami küldemény-re vagy a doboz alján található „Megnézem a szolgáltatásokat” gombra kell kattintani, majd a kiválasztás után megnyíló oldalon, a lap jobb oldalán található az ePostakönyv menüje
3. Mi az a jegyzék?
A levelek adatait (pl. a címzett nevét és a levél típusát) tartalmazó listát jegyzéknek hívjuk. Ezeket az adatokat kell megadnia a rendszerben.
4. Új jegyzék megnyitásakor minden esetben szükséges az alapadatokat rögzítenem?
Belépést követően a feladói adatokat automatikusan kitölti a rendszer, de minden esetben javasolt az adatok helyességének ellenőrzése, különös képpen, első belépéskor az e-mail cím megadását szükséges elvégezni.A feladói adatok módosíthatók, és alapértelmezetten el is menthetők a programban.
5. Rossz e-mail-címet állítottam be a feladónál és most nem kapom meg a feladásról szóló e-mailt. Mi a teendő?
Kérjük, jelezze a felvevő postán, hogy rossz e-mail címet állított be, mert nem kapta meg a feladásról szóló e-mailt, illetve a feladóhelyen kérdezze meg, hogy beérkezett-e a jegyzék Munkatársaink az IKR szám alapján (amit a lezárt jegyzékek felületén talál) ellenőrzik az adott jegyzék beérkezését. Új jegyzék feladásakor módosíthatja az e-mail címet.
6. Milyen méretű etikett nyomtatható a rendszerből?
Három méretezés közül választhat:a címadatok etikettre nyomtatásánál:
• A/4-es 3 hasábos (70*37 mm)
• A/4-es 2 hasábos (106*37 mm)
• A/4-es 1 hasábos (120*48 mm)
7. Meddig őrzi meg az alkalmazás a lezárt feladójegyzékeket?
A lezárt feladójegyzékek 360 nap után automatikusan törlődnek az alkalmazásból. Ez idő alatt van lehetőség azok mentésére is.
8. Mi az a küldeményazonosító?
A levelek egyedi azonosítására szolgáló generált számsor és vonalkód, melyet a küldeményre nyomtatni vagy etiketten ráragasztani lehet.
9. Hol találom a postától kapott küldeményazonosítót az ePostakönyvben?
Magánszemélyes profil esetén a posta által kiosztott küldeményazonosító a jegyzék megnyitásakor automatikusan betöltődik a felhasználói tárba.
Céges profil (vagy meghatalmazott) esetén az „új küldeményazonosító tartomány felvitele” linkre kattintva egy párbeszéd panelen keresztül érhető el, ott manuálisan kell bevinni a panel alján megjelenő számsor-tartományt a felhasználói tárba.
10. Mit jelent a küldeményazonosító darabszám?
Ez a darabszám az adott típus összes (nyomtatható és ragasztható) felhasználható küldeményazonosító számát tartalmazza küldeményazonosító fajtánként.
11. Mennyi küldemény tétel rögzíthető egy jegyzékben?
1000 db. Amennyiben a címzetti adatok betöltését választja, abban az esetben 500 db-ot van lehetősége egyszerre betölteni a programból elérhető mintáknak megfelelő formátumban. Az 1000 db-hoz 2x500 db címzetti adatbetöltés szükséges.
12. Véletlenül hibásan adtam meg a levelek darabszámát és lezártam a feladójegyzéket. Hogyan tudom javítani?
Lezárt jegyzékben már nincs lehetősége módosítani. Kérjük, feladáskor jelezze postai munkatársunk részére hogy a jegyzékben hibás a darabszám, vagy készítsen egy új jegyzéket.
13. Nem tudom kiválasztani azt a többletszolgáltatást, amit a küldeményhez szeretnék rendelni. Miért?
A nemzetközi levelek esetében a rendszer csak azokat többletszolgáltatásokat jeleníti meg, amelyek igénybe vehetők az adott országban.Az igénybe vehető többletszolgálatásokról az Országlapok kiadvány nyújt bővebb tájékoztatást.
14. Az elektronikus kézbesítési igazolás visszaküldéséhez a feladói adatoktól eltérő címet szeretnék megadni. Megtehetem?
Igen, az alkalmazás lehetővé teszi, hogy a kézbesítési igazolást papíralapon a feladói adatoktól eltérő címre kérje vissza. A jegyzék zárásakor megjelenő panelen adhatja meg az új adatokat.
15. Közelebbi címadatként csak a helyrajzi szám áll rendelkezésre. Hogyan rögzíthetem?
A helyrajzi számot a „Házszám” mezőbe kell rögzíteni Hrsz.: kezdéssel és utána lehet a többi részt (számot) begépelni.
16. Nem könyvelt küldeményként rögzítettem be a könyvelt küldeményeket, majd lezártam a feladójegyzéket. Mit tegyek? Van lehetőség ezt javítani?
Nyisson új jegyzéket és a megfelelő adatokkal rögzítse újra a küldeményeket könyveltként. A hibás, lezárt jegyzéket törölheti a programból, ez a postai felvételt nem befolyásolja.
17. Szerkeszthető egy lezárt feladójegyzék?
Lezárt, postai rendszerbe beküldött feladójegyzék módosítására a rendszer nem ad lehetőséget. Azonban egy lezárt jegyzékben szereplő adatok – ha erre van szükség – egy új, Nyitott jegyzékbe másolhatók és szerkeszthetők.
18. Mit kell magammal vinni a postára, ha az ePostakönyvben adtam meg a leveleim adatait?
Az adatok beküldését követően egy e-mailt küldünk a Központi Értesítés e-mail címről, melyben egy azonosítót talál pl.: A beérkezett jegyzék azonosítója: IKR_12345. Ez az azonosító az alkalmazásban a Lezárt jegyzéken is megjelenik.
A levelek mellett erre az azonosítóra van szükség a postán.Kérjük, diktálja be, mutassa meg munkatársunknak, hogy a postai rendszerben meg tudja keresni az Ön által megadott adatokat. Amennyiben informatikai ellátottsággal nem rendelkező (manuális feldolgozású) postán kívánja leveleit feladni, a beérkezésről kapott értesítést 1 példányban, a feladójegyzéket (amit a „Lezárt Jegyzékek”-ből tud letölteni pdf formátumban) 2 példányban szükséges papíron kinyomtatnia és azt átadnia a postán.
Amennyiben nemzetközi vámköteles tartalmú küldeményt ad fel az Európai Unió vámhatárán kívüli országba, és a jegyzék készítésekor az adott küldeményhez rögzítette a vámadatokat, akkor a vámköteles tartalmú küldeményhez ki kell nyomtatnia a vámáru nyilatkozatot, melyet a küldeményhez csatolva kell a felvevő postára vinni. A nyilatkozat nyomtatását a jegyzék zárását követően is kezdeményezheti, az érintett küldeményt kiválasztva és a „Vámáru nyilatkozat nyomtatása” gombra kattintva.
19. Véletlenül kitöröltem a feladójegyzék befogadásról szóló Központi Értesítés címről érkező e-mailt. Hogyan tudom igazolni a postán, hogy van feladójegyzékem?
Ebben az esetben a „Lezárt jegyzékek” fülön a jegyzékek adatainál megtalálható IKR azonosítót kell feljegyezni és a postán megadni. Ez ugyanaz az azonosító, ami e-mailben érkezik vissza, és a feladást segíti elő.
20. Informatikai probléma miatt a feladójegyzéket nem sikerült beküldenem a postai rendszerbe. Mit tegyek?
Mind a nyitott, mind a lezárt feladójegyzéket, amelyiknek továbbításakor informatikai probléma jelentkezett (pl.: internet elérési korlátozás miatt nem került beküldésre), lehetőség van xml formátumban menteni és továbbítani az efeladas@posta.hu e-mail címre. A letöltés gomb a jegyzékek adatainak jobb szélén lévő nyílra kattintva érhető el. Posta oldali rendszerhiba esetén a jegyzékből letölthető pdf. kinyomtatott példányának átadásával is biztosítja a posta a küldemények felvételét, de ehhez is szükséges az efeladas@posta.hu e-mail címre előzetesen megküldeni az xml fájlt.
21. Hova fordulhatok, ha rendkívüli rendszerhibát észlelek?
Kérjük, küldjön e-mailt az ugyfelszolgalat@posta.hu címre.
22. Hivatalos irat feladása esetén mire kell figyelnem?
Hivatalos irat feladásakor a küldemények burkolatán kötelező feltüntetni az értesítés típusát (pl.: A/1) jól látható módon és elkülönítve a burkolaton szereplő egyéb adatoktól.
23. Hivatali Kapun szeretném visszakapni az elektronikus kézbesítési igazolásokat. Mit kell tennem?
A küldemény rögzítésekor a felületen megjelenő kötelező választó mező a „tv-visszaküldés mód” értékét állítsa Hivatali Kapura. Ebben az esetben a Hivatali Kapu KRID azonosító mező kitöltése kötelező. Az itt megadott KRID-ra fognak visszaérkezni a kézbesítési igazolások. Küldeményenként elérő KRID azonosító is megadható.
24. Mire kell figyelnem ha tértivevényes levelet szeretnék feladni?
2021. január 1-től a belföldi levélküldemények feladása már a zöld színű, belföldi tértivevény nyomtatvány nélkül történik. A küldemény kézbesítési információit elektronikus csatornán, hiteles kézbesítési igazoláson kapja vissza. Választható visszaadási csatornák: e-mail, Hivatali Kapu, ePostakönyv, és különdíj ellenében hiteles papíralapú kézbesítési igazolás másolat.
Nemzetközi levélküldemény esetén változatlanul használható a rózsaszínű nemzetközi tértivevény nyomtatvány.
25. Nemzetközi közönséges vámköteles tartalmú levelet szeretnék feladni az Európai Unió vámhatárán kívüli országba, de az ország kiválasztásakor nem jelenik meg a vámköteles tartalmú levél alapszolgáltatás típusa. Mi a teendő?
Az ország kiválasztását követően meg kell adnia a címzett nevét és címét is, csak ezután választható ki a vámköteles tartalmú levél alapszolgáltatás.
26. Mi az a speciális cím a nemzetközi küldeményeknél?
Akár nemzetközi közönséges, akár nemzetközi könyvelt küldeményt rögzít, lehetősége van speciális karakterű cím rögzítésére is (pl.: cirill, kínai, japán stb.). Ezen címadatok megjelenése a dokumentumok nyomtatásánál játszik szerepet.
27. Mi a teljes jegyzék import funkció szerepe?
Lehetősége van egy, a hatályos EFJ műszaki specifikáció szerint korábban már létrehozott komplett elektronikus feladójegyzéket az alkalmazáson keresztül beküldeni a postai rendszerbe. A Teljes jegyzék import segítségével beküldött jegyzékek megjelennek a lezárt jegyzékek között is, valamint amennyiben az alkalmazásba kérte vissza a kézbesítési igazolást, akkor azok innen is letölthetők.
28. Véletlenül beküldtem egy lezárt jegyzéket, amit nem szerettem volna, mert nem lesz küldeményfeladás. Mi a teendőm?
A Posta csak a küldemények postára adásakor hívja le a beküldött jegyzéket a rendszeréből, így egy tévesen beküldött jegyzék – ha nem társul hozzá küldeményfeladás - nem kerül lehívásra.
29. Miért nem kaptam a postától kinyomtatott feladójegyzék mellékletet a levelek postára adásakor?
A Posta 2022. április 11-től már nem nyomtatja ki automatikusan a felvett küldeményekről a papíralapú feladójegyzék mellékletet a küldemények feladásakor, mert azt elektronikus csatornán, pdf formában, elektronikus aláírással és időbélyeggel ellátva küldi meg ePostakönyvet használó ügyfelei részére a feladói adatoknál az ügyfél által megadott e-mail címre.